Spłacone kredyty przez SM "HUTNIK"

     Zgodnie z zapowiedziami z lat 2017-2019 Spółdzielnia Mieszkaniowa „HUTNIK” w Zawierciu zakończyła proces umorzeń zadłużenia kredytowego dla lokatorów, którzy posiadali w Banku PKO BP S.A. kredyty tzw. „starego portfela”. Umorzenia dokonano na podstawie art. 10a ustawy z dnia 30 listopada 1995r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych (…), Warunkiem dokonanych przez Bank umorzeń w ciężar budżetu państwa pozostałego zadłużenia z tytułu odsetek skapitalizowanych i budżetowych była systematyczna i terminowa spłata kredytu w formule normatywnej przez okres 20 lat począwszy od dnia 1 stycznia 1998r.

     W 2018r. rozpoczęto ostatni etap prac związanych z oddłużeniem lokali mieszkalnych obciążonych zadłużeniem kredytowym tzw. ”starego portfela” w Banku PKO BP SA zgodnie z ustawą z 30 listopada 1995r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych (…). Termin umorzenia zadłużenia dotyczącego lokali mieszkalnych został zatwierdzony przez Bank PKO BP S.A. na dzień 1 styczeń 2018r. W wyniku złożonych przez Spółdzielnię wniosków oddłużone zostały 83 lokale mieszkalne, na łączną kwotę 24.091.368,93zł.

     W 2019r. Spółdzielnia kontynuowała proces oddłużeniowy składając wnioski umorzeniowe do Banku PKO BP S.A. dla kolejnych 71 lokali mieszkalnych na kwotę 20.841.074,63zł. O dokonanych przez Bank umorzeniach, Spółdzielnia każdorazowo pisemnie zawiadamiała zainteresowanych członków.

       Proces oddłużeniowy dla pozostałych 313 lokali mieszkalnych został zakończony
w I kwartale 2020r. na łączną kwotę 72.804.876,95zł. W dalszej spłacie pozostali członkowie w 50 lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach przy ul. Niedziałkowskiego 27,29,31 w Zawierciu, posiadający zadłużenie z tytułu kapitału, wnosząc dalszą spłatę według formuły normatywnej.

      Członkowie, którzy skorzystali z oddłużenia lokali sukcesywnie występują do Spółdzielni z wnioskami o przeniesienie własności swoich lokali. Warunkiem podpisania aktu notarialnego, jest spłata dotacji udzielonej dla mieszkań lokatorskich lub spłata pozostałego kapitału dla mieszkań spółdzielczych własnościowych oraz uregulowanie wszystkich zaległości wobec Spółdzielni.

      W III kwartale 2020r. Zarząd podjął uchwałę w sprawie określenia odrębnej własności lokali w nieruchomości położonej przy ul. Senatorskiej 21, i Senatorskiej 23 w Zawierciu. Członkowie z wyżej wymienionych budynków dotychczas nie mogli przekształcić swoich lokali. Powodem było zadłużenie z tytułu odsetek skapitalizowanych oraz budżetowych, a także nieuregulowany stan prawny terenu dotyczącego tych nieruchomości. Od dnia 1 stycznia 2019r. weszła w życie Ustawa o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów z dnia 20 lipca 2018r., która pozwoliła Spółdzielni przekształcić grunty we własność i tym samym przyczyniła się do podjęcia uchwały w sprawie określenia odrębnej własności lokali.

       Spółdzielnia w okresach kwartalnych w całym 20-letnim okresie spłaty, regulowała sumiennie raty kapitałowo-odsetkowe do Banku PKO BP S.A w imieniu wszystkich członków zamieszkałych w lokalach mieszkalnych okredytowanych bez względu na to czy członkowie do Spółdzielni wnosili wyżej wymienione raty czy nie. Część członków z budynków okredytowanych, nie tylko nie wnosiła rat w wymaganej wysokości, ale poprzez swoje działania zakłócała prawidłową działalność Spółdzielni. Zmusiło to Spółdzielnię do rozwiązywania problemów na drodze sądowej. Przykładem może być zaskarżanie podjętych uchwał, określających odrębną własność do lokali, gdzie sprawy związane z procesami sądowymi toczyły się przez 4 lata i negatywnie wpływały na bieżącą działalność i wizerunek Spółdzielni. Podsumowując, systematyczna i terminowa spłata kredytu przez 20 długich lat opłaciła się. Po zakończeniu spłaty członkowie Spółdzielni uregulowali wcześniej nie spłacone raty kapitałowo-odsetkowe i mogą przystąpić do realizacji wniosków o przeniesienie własności, przez co stali się lub staną właścicielami swoich lokali. W tym miejscu warto zaznaczyć, że gdyby nie konsekwentnie realizowana spłata rat kapitałowo-odsetkowych przez Spółdzielnię (która finalnie i tak jest spłacana przez osoby ubiegające się o przeniesienie własności lokalu) nie było by możliwe uzyskanie własności lokalu przez osoby, które obecnie korzystają z tej możliwości. Obowiązkiem Spółdzielni jest pomimo częstego braku zrozumienia, podejmowanie decyzji mających na celu tylko i wyłącznie dobro jej członków bez względu na trudności jakie mogą mieć miejsce w trakcie realizacji zadań do których jest powołana. Zarząd składa podziękowania dla wszystkich członków, którzy regularnie uiszczają należności z tego tytułu w wymaganej wysokości i w znacznej mierze przyczynili się do kompleksowej spłaty kredytu oraz możliwości uzyskania własności lokalu wszystkim członkom nieruchomości poprzednio „okredytowanych”.    

 

Spłacone kredyty przez SM Wstecz
Top