Dodano: 2021-05-03
Plany i zagrożenia na 2021r.
Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „HUTNIK” w celu kontynuacji działalności, wytyczył najważniejsze kierunki na 2021r., realizacje celów ekonomiczno-finansowych, prawno-organizacyjnych i technicznych w zakresie planów remontowych zasobów mieszkaniowych, windykacji zadłużeń, oddłużeń z tytułu kredytów „starego portfela”, a także optymalizacji kosztów ponoszonych w ramach prowadzonej działalności. Informacje przedstawione w sprawozdaniu Zarządu oraz ich interpretacja świadczy o stabilnej sytuacji we wszystkich istotnych obszarach działalności spółdzielni.
Szczegółowy zakres prac remontowych zasobów mieszkaniowych został zawarty w planie remontów na 2021r, zatwierdzonym uchwałą Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „HUTNIK”. Spółdzielnia w celu pozyskania dodatkowych środków na usuwanie azbestu oraz termomodernizację budynków przystąpiła do konkursów
z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska oraz do Programu Operacyjnego Infrastruktury i Środowiska Województwa Śląskiego. Pozytywnie rozstrzygnięte konkursy, pozwolą w okresie od 2021r. do 2023r. na kompleksową termomodernizację wytypowanych budynków między innymi obłożonych azbestem.
Informacje na temat planowanych prac remontowych w poszczególnych nieruchomościach zostaną umieszczone na stronie internetowej Spółdzielni. Należy zaznaczyć, że plan jest ramowy i może ulec zmianie, w zależności od potrzeb, posiadanych środków finansowych, a przede wszystkim od sytuacji epidemicznej w kraju.
Podejmowane są działania mające na celu obniżenie zużycia ciepła w budynkach Spółdzielni, obniżenia zużycia energii elektrycznej, zmiany sposobu ogrzewania
z paliwa stałego na paliwo gazowe, kontynuację budowy kotłowni dla budynku przy
ul. Przechodniej 17 w Zawierciu. Dla mieszkańców Spółdzielni, którzy opalają swoje mieszkania piecami na paliwo stałe, zostaną przygotowane informacje o konieczności wymiany tych źródeł ciepła, zgodnie z wytycznymi Uchwały antysmogowej nr V/36/1/2017 Sejmiku Województwa Śląskiego. Zarząd, w związku z wysokimi kosztami wymiany pieców, podejmie rozmowy z Prezydentem Miasta Zawiercie oraz z Burmistrzem Ogrodzieńca w celu przyznania dla mieszkańców Spółdzielni pomocy w formie dotacji do wymiany pieców. Budowane będą parkingi, miejsca postojowe, drogi, chodniki oraz zagospodarowane zostaną tereny zielone na naszych osiedlach.
W związku z zaostrzeniem przepisów w zakresie segregacji odpadów komunalnych Spółdzielnia podjęła działania mające uszczelnić i wyeliminować niepożądane zjawiska w tym zakresie. Zgodnie z zaleceniami Urzędu Miasta do każdego członka, mieszkańca zostały dostarczone ulotki, jak należy segregować odpady komunalne. Podobne informacje zamieszczono na tablicach ogłoszeń w klatkach schodowych i na stronie internetowej Spółdzielni. W budynkach wysokich, na drzwiach do zsypu zostały umieszczone informacje
w postaci plakatów, informujące, co można wrzucać do zsypu. W zasobach Spółdzielni została przeprowadzona inwentaryzacja dotycząca liczby i jakości gniazd na odpady komunalne. Część gniazd na odpady jest zadaszana i zamykana, część likwidowana, a tu gdzie jest taka konieczność ustawiane są nowe zagrody śmietnikowe. Wszystkie działania wiążą się z dodatkowymi wcale nie małymi kosztami. Jednak celem wszystkich podjętych działań jest ograniczenie zaśmiecania i podrzucania śmieci na tereny Spółdzielni przez osoby z poza naszych zasobów.
Kontynuowane będą działania podjęte w latach ubiegłych mające na celu wzmocnienie bezpieczeństwa naszych mieszkańców oraz zapobieganie wandalizmowi na naszych osiedlach poprzez zakładanie monitoringu oraz ścisłą współpracę z Komendą Policji oraz Strażą Miejską w Zawierciu. Zgodnie z obowiązującym w Spółdzielni regulaminem, podejmowane są działania w zakresie wymiany lub montażu domofonów w klatkach schodowych budynków Spółdzielni. Wszelkie dewastacje są zgłaszane do organów ścigania.
Zrealizowane w latach ubiegłych działania windykacyjne, będą kontynuowane oraz zintensyfikowane. Znacząco malejący poziom zadłużenia, wynoszący na koniec 2020r. 15,39% wskazuje, że obrany kierunek dotyczący działań windykacyjnych jest właściwy. Konsekwencja i systematyczność daje możliwość odzyskania znaczących kwot, a tym samym szansę na zachowanie płynności finansowej Spółdzielni. Struktura zadłużeń w Spółdzielni zmienia się z roku na rok. Na szeroką skalę zostaną podjęte działania w stosunku do osób zalegających z płatnościami w szczególności w przedziale do 5.000,00zł., co stanowi duży odsetek osób zalegających z płatnościami wobec Spółdzielni. W przypadku wyczerpania procedur zmierzających do polubownego zakończenia sprawy, w dalszym ciągu będą podejmowane wszelkie czynności mające na celu wyegzekwowanie należności Spółdzielni, nie wyłączając egzekucji z nieruchomości jak i procedur zmierzających do eksmisji.
Duży wpływ na zmniejszenie zadłużenia będzie miało w przypadku zakończenia stanu epidemii, wznowienie zawieszonych postępowań egzekucyjnych poprzez wyznaczenie terminu licytacji nieruchomości oraz wyznaczenie terminu eksmisji.
Zgodnie z ustawą z dnia 30 listopada1995 roku o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych (...), członkowie, którzy począwszy od dnia 1 stycznia 1998r. rozpoczęli systematyczną spłatę rat kapitałowo-odsetkowych w postaci normatywu, na dzień 31 grudnia 2017 roku zakończyli 20-letni okres spłaty zadłużenia wobec Banku PKO BP SA., Przeczytaj cały artykuł pt. „Spłacone kredyty 2020r”.
Gospodarka finansowa prowadzona jest przez Zarząd na zasadzie rachunku ekonomicznego, ponoszone koszty analizowane są pod względem ich optymalizacji. Szczególnej analizie zostaną poddane koszty dotyczące energii cieplnej, elektrycznej, zużycia wody. W celu ograniczenia zużycia ciepła, w budynkach, gdzie występuje taka możliwość są i będą sukcesywnie docieplone stropodachy oraz stropy w piwnicach, kontynuowane będą prace termomodernizacyjne zarówno budynków jak i pojedynczych ścian. W zakresie energii elektrycznej kontynuowana będzie wymiana lamp parkowych na oszczędne LED, w klatkach schodowych na czujki oraz w piwnicach montowane są ograniczniki. W celu eliminacji strat wody, dokonano wymiany i montażu wodomierzy radiowych w całych zasobach mieszkaniowych Spółdzielni, uszczelniono i zamknięto zbędne źródła wody, a także dostosowano regulamin rozliczania wody w zakresie zmiany wysokości ryczałtu dla osób, które nie zdecydowały się na montaż wodomierzy.
Spółdzielnia wdraża system zapewniający zdalny dostęp do systemu obsługi lokatora zamieszkałego w budynkach będących w zasobach SM „HUTNIK”. Jest to kolejny etap mający na uwadze poprawę komunikacji między członkiem, a Spółdzielnią. Wcześniej wprowadzony został system w płatnościach SIMP a także możliwość zgłaszania awarii przez stronę internetową.
Spółdzielnia w bieżącym roku, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa spółdzielczego, podda lustracji działalność prowadzoną w latach 2018-2020.
Zarząd prowadząc bieżącą działalność, przy zastosowaniu obowiązujących przepisów prawa spółdzielczego, podatkowego, budowlanego, będzie realizował, uchwalony przez Radę Nadzorczą, roczny plan finansowo – gospodarczy na 2021r., a także plan funduszu remontowego oraz plan działalności kulturalno-oświatowej na rzecz członków Spółdzielni.
Plan finansowo – gospodarczy został opracowany zgodnie z aktualnie dostępnymi informacjami mającymi na celu prawidłowe kształtowanie przychodów i kosztów w 2021r. Wpływ na sytuację gospodarczą i finansową Spółdzielni ma polityka państwa, przepisy ingerujące w bieżącą jej działalność, a przede wszystkim epidemia koronawirusa i jej skutki.
Na przychody dotyczące działalności Spółdzielni ma wpływ wzrost kosztów niezależnych od spółdzielni tj.:
- energii elektrycznej - przyjęto szacunkowy wzrost cen energii o 5% uwzględniając działania podjęte przez Spółdzielnię ograniczające koszty zużycia energii;
- energii cieplnej - (wzrost opłaty stałej o 15% od dnia 1.11.2018r.opłaty stałej o 3,60% i zmiennej o 3,5% od dnia 17.07.2019r. opłaty stałej o 10% i zmiennej o 13% od dnia 1.11.2019r., opłaty zmiennej średnio o 10% od dnia 01.11.2020r. oraz spadek opłaty stałej średnio o 1,50%);
- wody i kanalizacji - (wzrost ceny od czerwca 2020r. o 0,12zł/m3 miesięcznie, tj. o 1,04% , wzrost ceny od dnia 01.11.2020r. o 0,06zł/m3 a także od dnia 01.11.2021r. o 0,15zł/m3miesięcznie) ;
- stawki za roboczogodzinę - wzrost do 18,30zł w 2021r, roboczogodzina
w 2020r.wynosiła 17,00zł;(wzrost o 7,65%);
- minimalnego wynagrodzenia, które w 2021r. wzrośnie do kwoty 2.800,00zł brutto miesięcznie czyli o 7,69% w stosunku do kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w 2020r w wysokości 2.600,00zł brutto.
Monitorowanie oraz analizowanie sytuacji gospodarczej Spółdzielni, poniesionych kosztów wpływających na zarządzanie zasobami może spowodować wprowadzenie korekty planu w zakresie pozyskiwania przychodów z opłat eksploatacyjnych, niezbędnych do zachowania płynności finansowej. W celu zabezpieczenia równowagi pomiędzy przychodami i kosztami dotyczącymi działalności Spółdzielni, proponuje się po zamknięciu ksiąg rachunkowych za I półrocze 2021r. i przeprowadzeniu analizy w tym zakresie, w razie potrzeby dokonać aktualizacji planu finansowo – gospodarczego na 2021r. Plan remontów oraz plan działalności K/O są planami ramowymi i będą realizowane w miarę potrzeb i zgłoszeń członków, możliwości finansowych a przede wszystkim podyktowane będzie sytuacją epidemiczną.
W związku z ogłoszeniem stanu epidemii koronawirusa w Polsce i na świecie, Zarząd uchylił uchwałę zwołującą na dni 19,20,21.05.2020r. Walne Zgromadzenie Członków Spółdzielni Mieszkaniowej „HUTNIK” w Zawierciu. Epidemia, nie została odwołana, przeszkodziła również w zwołaniu Walnego Zgromadzenia Członków Spółdzielni w tradycyjnej formie w 2021r. W związku z powyższym Zarząd przy rekomendacji Rady Nadzorczej podjął Uchwałę z dnia 18.03.2021r. w sprawie zarządzenia podjęcia przez Walne Zgromadzenie Członków na piśmie uchwał dotyczących zatwierdzenia sprawozdań finansowych, sprawozdań z działalności Rady Nadzorczej oraz Zarządu za lata 2019 i 2020r.. Ponadto przedmiotem głosowań będą wybory członków do Rady Nadzorczej na kadencję 2021-2024. Głosowanie odbędzie się w dniach 25,26,27.05.2021r. w Klubie „HUTNIK”
w Zawierciu przy ul. Paderewskiego 51.
Zarząd, podwyższając standardy w każdej dziedzinie działalności z pomocą i wsparciem Rady Nadzorczej, mając na uwadze uzyskanie pozytywnego wizerunku Spółdzielni, kontynuuje obrany kierunek, stosując rozwiązania finansowe, ekonomiczne, techniczne, prawne i organizacyjne. Realizuje założenia zawarte w celach i w planach na rok 2021 oraz lata następne, zapewniając prawidłową realizację podstawowego zadania podmiotowego tj. zapewnienie optymalnych warunków zamieszkiwania w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej „HUTNIK” dla członków i mieszkańców.
Zarząd deklaruje kontynuację działalności Spółdzielni, a także utrzymanie płynności finansowej, czego dowodem są wyniki gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz wyniki pozostałej działalności Spółdzielni.
Analizując sytuację ekonomiczną spółdzielni w 2020r. należy stwierdzić, że istotnymi czynnikami wpływającymi na kondycję spółdzielni są zadłużenia powstałe z tytułu nie wnoszenia opłat przez członków oraz innych mieszkańców zasobów Spółdzielni. Ponadto brak części wpłat dotyczących opłat za użytkowanie lokali mieszkalnych i użytkowych powodują problemy w zakresie płatności faktur, podatków, rat kredytowych, generują naliczanie odsetek od nieterminowych zapłat za wykonane usługi kontrahentom, co w konsekwencji może doprowadzić do zatorów płatniczych.
Mimo, że działania windykacyjne prowadzone są systematycznie i konsekwentnie występują czynniki opóźniające proces windykacji, w szczególności są to: wstrzymanie licytacji w okresie epidemii, wstrzymanie eksmisji w okresie epidemii, przedłużające się terminy zakończenia postępowań sądowych, wprowadzenie instytucji doręczenia korespondencji sądowej przez Komornika Sądowego. Oprócz powyżej wskazanych czynników opóźniających proces windykacyjny, zmiany w przepisach spowodowały niekorzystne dla wierzycieli w tym spółdzielni przerzucanie opłat z dłużnika na wierzyciela.
Zasoby mieszkaniowe Spółdzielni stanowią budynki wzniesione w latach od 1900r. do 1994r., budowane w różnej technologii np. przy użyciu azbestu, wymagają dużych nakładów finansowych, co przy tak znaczącym wzroście cen materiałów i usług jest czynnikiem mającym znaczny wpływ na gospodarkę remontową Spółdzielni. Ponadto sieci wodno-kanalizacyjne, centralnego ogrzewania wymagają wymiany, a co najmniej ciągłych napraw również generując znaczne koszty. W tym celu dokonywane są analizy pozwalające na podjęcie właściwych i uzasadnionych decyzji w zakresie prowadzonych prac. Mimo to, realizacja podjętych działań i planów w 2020r. przebiegała prawidłowo, większość prac remontowych została zrealizowana, część przeniesiono na lata następne.
Drastyczny wzrost kosztów niezależnych od Spółdzielni negatywnie wpływa na gospodarkę i bieżącą działalność. Mimo wielu podjętych działań i przeprowadzanych analiz, aktualna sytuacja gospodarcza w kraju wpływa w sposób bezpośredni na kondycję finansową Spółdzielni.
Świadomość członków i mieszkańców w zakresie realizacji opłat za użytkowanie lokali oraz regulowanie powstałych zadłużeń jest kolejnym czynnikiem mającym wpływ na kondycję finansową Spółdzielni. Zarząd dziękuje wszystkim członkom i mieszkańcom spółdzielni, którzy regularnie wnoszą opłaty za użytkowanie lokali.
Podsumowując: zagrożeniami dla Spółdzielni są zadłużenia z tytułu nie wnoszenia opłat
i czynszy przez członków i mieszkańców, znaczący wzrost kosztów niezależnych od Spółdzielni, a także stale zmieniające się przepisy prawa, ingerujące w życie Spółdzielni, w szczególności zwiększające koszty jej działalności. Ponadto substancja mieszkaniowa Spółdzielni, ze względu na długi okres eksploatacji wymaga ponoszenia coraz większych nakładów w celu zapobiegania awariom i utrzymania jej w stanie zapewniającym bezpieczne użytkowanie (remonty i inwestycje).
Największym zagrożeniem w 2021r. dla członków, mieszkańców oraz pracowników Spółdzielni Mieszkaniowej „HUTNIK” w Zawierciu są potencjalne skutki ogłoszenia stanu epidemii koronawirusa w Polsce i na świecie.
Utrzymująca się sytuacja epidemii w kraju powoduje i będzie nadal generować zagrożenia dla gospodarki i działalności Spółdzielni. Nie wiadomo jak długo potrwają gospodarcze skutki epidemii. Może nastąpić spowolnienie przemysłu, usług, ogólnie gospodarki w kraju, co przełoży się na wzrost bezrobocia, w tym naszych mieszkańców, i tym samym może spowodować brak możliwości finansowych w regulowaniu bieżących płatności za użytkowanie lokali, a w konsekwencji wzrost zadłużenia. Kolejny wzrost kosztów niezależnych od Spółdzielni, może oznaczać dla lokatorów podwyżki opłat. Wyzwaniem może okazać się realizacja planu remontów i zapewnienie terminowości realizacji bieżących prac z uwagi na niedobór pracowników z danych branż. Można spodziewać się wzrostu cen wszelkich usług. Przedstawione czynniki są zagrożeniami zewnętrznymi, a Zarząd Spółdzielni ma ograniczony wpływ na skutki gospodarcze spowodowane epidemią. Mimo przedstawionych zagrożeń Zarząd deklaruje kontynuację działalności i zachowanie płynności finansowej.
Wstecz