STATUT Spółdzielni Mieszkaniowej "HUTNIK" w Zawierciu zawierający zmiany zatwierdzone na Walnym Zgromadzeniu odbywanym w częciach w dniu 04.10.2018r.
STATUT Spółdzielni Mieszkaniowej "HUTNIK" w Zawierciu zawierający zmiany zatwierdzone na Walnym Zgromadzeniu odbywanym w częciach w dniu 04.10.2018r.
Ustalania wysokości opłat od czynności prawnych i faktycznych oraz w związku z wydawaniem dokumentów dla potrzeb członków i innych osób w Spółdzielni Mieszkaniowej „Hutnik” w Zawierciu .
Niniejszy regulamin zostaje wydany na podstawie:
- art.18 ustawy z dnia 16 września 1982r Prawo spółdzielcze,
- art.. 81 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r o spółdzielniach mieszkaniowych,
- §48 ust.1 pkt.27 i §1501 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Hutnik” w Zawierciu zatwierdzonym przez ZPCz w dniu 14.12.2009r zarejestrowanym w Sądzie Rejonowym w Częstochowie.
§1
Członek Spółdzielni ma prawo otrzymania odpisu statutu i regulaminów, zaznajamiania się z uchwałami organów Spółdzielni, protokołami obrad organów Spółdzielni, protokołami lustracji, rocznymi sprawozdaniami finansowymi i z działalności Spółdzielni, a także z umowami zawieranymi przez Spółdzielnię z osobami trzecimi.
Członek Spółdzielni ma prawo otrzymania kopii uchwał organów spółdzielni i protokołów obrad organów spółdzielni, protokołów lustracji, rocznych sprawozdań finansowych i z działalności Spółdzielni.
Kopie uchwał dotyczące spraw indywidualnych członków Spółdzielni i pracowników nie są udostępniane.
Koszty sporządzania kopii dokumentów, o których mowa w ust. 2, z wyjątkiem statutu i regulaminów uchwalonych na podstawie statutu, pokrywa członek Spółdzielni wnioskujący o ich otrzymanie.
Spółdzielnia pobiera opłaty od czynności prawnych i faktycznych oraz opłaty od sporządzenia i wydania kopii dokumentów.
Opłaty określa Zarząd Spółdzielni (załącznik nr 1 do Regulaminu).
§2
Udostępnianie dokumentów do wglądu lub w formie kserokopii, o których mowa w §1 odbywa się na pisemny wniosek członka Spółdzielni (załącznik nr 2 do Regulaminu). Wniosek powinien zawierać dokładną nazwę dokumentu i jego zakres tematyczny oraz zostać sprecyzowany w stopniu umożliwiającym identyfikację żądanego dokumentu. Spółdzielnia dokonuje czynności prawnych i faktycznych oraz udostępnia dokumenty, o których mowa w załączniku nr 1 do niniejszego Regulaminu, zgodnie z rzeczywistym stanem danej sprawy, wynikającej z dokumentacji źródłowej w terminie 7 dni od złożenia wniosku.
Zaznajamianie się dokumentami o których mowa w §1 odbywa się w siedzibie Spółdzielni w obecności pracownika Spółdzielni.
Członek stwierdza podpisem realizację wniosku, tzn. że w określonym dniu zapoznał się z dokumentami wymienionymi we wniosku lub otrzymał kopię dokumentów (załącznik nr 3 do Regulaminu).
Zabrania się skanowania, fotografowania, kopiowania w jakikolwiek sposób dokumentów udostępnionych do wglądu.
§3
Zarząd Spółdzielni może odmówić członkowi wglądu do umów zawartych z osobami trzecimi, jeżeli naruszałoby to prawa tych osób lub jeżeli istnieje uzasadniona obawa, że członek wykorzysta pozyskane informacje w celach sprzecznych z interesem Spółdzielni i przez to wyrządzi szkodę Spółdzielni. Odmowa powinna być wyrażona na piśmie. Zarząd Spółdzielni może odmówić wydania kopii faktur i umów zawartych przez Spółdzielnię z osobami trzecimi, jeżeli w ocenie Zarządu mogłoby to naruszyć prawa tych osób lub zagrażać interesowi Spółdzielni. Odmowa powinna być wyrażona na piśmie.
Odmowa udostępnienia dokumentów następuje przede wszystkim z powodu ochrony tajemnicy handlowej oraz ochrony danych osobowych, do której przestrzegania Spółdzielnia jest zobowiązana na podstawie przepisów prawa i zawartych umów.
§4
Członek Spółdzielni, który otrzymał kopie dokumentów, o których mowa w §1 nie może udostępniać tych dokumentów osobom trzecim, powielać ich ani rozpowszechniać w inny sposób
Członek Spółdzielni ma obowiązek zachować w tajemnicy dane, o których dowiedział się podczas przeglądania dokumentów lub z otrzymanych kopii dokumentów. Członek Spółdzielni może wykorzystać dane uzyskane z udostępnionych dokumentów tylko w celach związanych ze Spółdzielnią i w jej interesie. Wykorzystanie udostępnionych dokumentów w sposób sprzeczny z Regulaminem oraz innymi przepisami prawa lub w sposób zagrażający interesowi Spółdzielni, osób trzecich lub innych członków Spółdzielni może stać się podstawą wykluczenia z grona członków Spółdzielni w oparciu o §13 ust.2 pkt.1 statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Hutnik”.
§5
1. Opłaty dotyczące zaświadczeń i kopii dokumentów określone w załączniku nr 1 do niniejszego Regulaminu są wpłacane w kasie Spółdzielni lub na konto bankowe Spółdzielni przed wydaniem dokumentu
2. Opłatami dotyczącymi wezwań do zapłaty oraz korespondencji poleconej obciążony zostanie adresat, do którego kierowana jest korespondencja.
Potwierdzeniem uiszczenia opłaty, określonej w niniejszym Regulaminie jest dowód wpłaty, którego kserokopię składa się do akt danej sprawy, załatwionej przez Spółdzielnię. Wpływy z opłat wymienionych w niniejszym Regulaminie, przeznaczone są na pokrycie kosztów dokonywania czynności prawnych i faktycznych oraz kosztów wydawania kopii dokumentów.
§6
Spółdzielnia prowadzi rejestr udostępnianych dokumentów oraz wydawanych kserokopii dokumentów. Członek Spółdzielni, któremu zostały udostępnione do wglądu dokumenty lub otrzymał kopię dokumentów o których mowa w §1 niniejszego Regulaminu składa oświadczenie, że zapoznał się z treścią Regulaminu oraz, że będzie przestrzegał zasad z niego wynikających i przepisów o ochronie danych osobowych.
Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 4 do Regulaminu.
§7
Niniejszy Regulamin został uchwalony przez Radę Nadzorczą Spółdzielni w dniu 16.08.2016r Uchwałą nr 36/2016 i obowiązuje od dnia jego uchwalenia.
REGULAMIN określający obowiązki napraw i konserwacji części wspólnych w budynku i wewnątrz lokalu oraz rozliczenia z tytułu dodatkowego wyposażenia lokalu w Spółdzielni Mieszkaniowej „HUTNIK” w Zawierciu
Obowiązki Spółdzielni
§1
1. Podstawowy zakres obowiązków Spółdzielni Mieszkaniowej „Hutnik” w Zawierciu w dziedzinie napraw w budynku określają postanowienia Statutu Spółdzielni.
2. Zgodnie z aktualnie obowiązującym §147 ust. 1 Statutu Spółdzielni obowiązki Spółdzielni wewnątrz budynków obejmuje naprawy i wymiany:
1) pionów wewnętrznych instalacji wodociągowej i ciepłej wody użytkowej do głównego zaworu odcinającego w mieszkaniu bez zaworu i plomby,
2) instalacji gazowej – bez urządzeń odbiorczych oraz zaworów przy urządzeniach odbiorczych,
3) pionów instalacji kanalizacyjnej,
4) instalacji centralnego ogrzewania, bez zaworów termostatycznych, podzielników kosztów i grzejników, gdy te wymienione były przez użytkowników mieszkania,
5) instalacji elektrycznej do tablicy licznikowej. Naprawa lub wymiana instalacji elektrycznej w części wspólnej nieruchomości na odcinku od tablicy licznikowej do mieszkania obciąża użytkownika mieszkania i powinna być uprzednio uzgodniona ze Spółdzielnią i wykonana wyłącznie pod nadzorem Spółdzielni,
6) zbiorczej anteny TV bez odbiorników, ,
7) utrzymanie w sprawności przewodów dymowych, spalinowych, wentylacyjnych.
3. Zakres obowiązków Spółdzielni wskazany w ust. 1 i w ust. 2 niniejszego paragrafu może ulec zmianie na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej zgodnie z postanowieniami Statutu Spółdzielni.
4. O konieczności przeprowadzenia w danym lokalu naprawy obciążającej Spółdzielnię decydują osoby wyznaczone przez Spółdzielnię, po zapoznaniu się ze stanem lokalu.
Obowiązki Lokatora
§2
1. Zgodnie z postanowieniami Statutu Spółdzielni naprawy wewnątrz lokalu nie zaliczone do obowiązków Spółdzielni obciążają członka Spółdzielni, któremu przysługuje prawo do lokalu, właściciela lokalu niebędącego członkiem Spółdzielni, najemcę lokalu, osobę zajmująca lokal bez tytułu prawnego (dalej jako „Lokator”).
2. Zgodnie z aktualnie obowiązującym §148 ust. 1 Statutu Spółdzielni zakres obowiązków Lokatora obejmuje w szczególności:
1) naprawę i wymianę podłóg, posadzek, wykładzin podłogowych oraz okładzin ceramicznych,
2) naprawę i wymianę stolarki drzwiowej i okiennej wraz z nawiewnikami,
3) naprawę i wymianę urządzeń techniczno-sanitarnych, w tym naprawa i konserwacja pieców węglowych i akumulacyjnych, łącznie z wyminą zużytych elementów,
4) naprawę i wymianę wewnętrznej instalacji wodociągowej od głównego zaworu odcinającego (wraz z zaworem i plombami) w mieszkaniu do urządzeń odbiorczych wraz z tym urządzeniem,
5) naprawę i wymianę przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych aż do pionów zbiorczych, w tym niezwłoczne usuwanie ich niedrożności
6) malowanie lub tapetowanie ścian i sufitów oraz naprawę uszkodzonych tynków ścian i sufitów,
7) malowanie drzwi i okien wbudowanych mebli, urządzeń kuchennych, sanitarnych i grzewczych, balustrad w celu zabezpieczenia przed korozją.
8) wewnętrzną instalację elektryczną od tablicy licznikowej wraz z osprzętem (gniazda wtykowe, przełączniki, zabezpieczenia licznikowe). W przypadku gdy instalacja przebiega przez części wspólne budynku (korytarze, klatki schodowe itp.) naprawa lub wymiana musi być uprzednio uzgodniona ze Spółdzielnią i wykonana wyłącznie pod nadzorem Spółdzielni,
9) uzupełnianie oszkleń drzwi i okien w lokalu,
10) odnawianie ścian i sufitów, posadzek wewnętrznych loggii balkonowych,
11) utrzymanie w należytym stanie technicznym drzwi w przydzielonym pomieszczeniu piwnicznym (w tym naprawa i wymiana),
12) utrzymanie w należytym stanie technicznym anten telewizyjnych i satelitarnych umieszczanych na balkonach i ścianach budynku.
§3
Naprawa wszelkich uszkodzeń wewnątrz budynku powstałych z winy osoby korzystającej z lokalu obciąża tę osobę.
§4
1. Lokal powinien być użytkowany w sposób zapewniający:
1) zachowanie wymogów bezpieczeństwa,
2) utrzymanie wymaganego stanu technicznego,
3) utrzymanie stanu higieniczno- sanitarnego określonego odrębnymi przepisami,
4) prawidłowe funkcjonowanie wspólnych instalacji i urządzeń znajdujących się w tym lokalu
2. Sposób użytkowania instalacji i urządzeń stanowiących wyposażenie lokalu powinien:
1) być zgodny z założeniami projektu oraz z instrukcjami użytkowania tych instalacji i urządzeń,3. W czasie użytkowania instalacji i urządzeń należy:
1) zapewniać ich ochronę przed uszkodzeniem,4. W przypadku wystąpienia uszkodzeń lub zakłóceń w funkcjonowaniu instalacji i urządzeń należy niezwłocznie wstrzymać ich eksploatację, jeżeli dalsze ich użytkowanie może spowodować zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia albo skażenie środowiska.
5. Lokator jest zobowiązany umożliwić osobom wyznaczonym przez Spółdzielnię zapoznanie się ze stanem lokalu w celu stwierdzenia konieczności przeprowadzenia napraw obciążających Spółdzielnię lub wyrażenia zgody na przeprowadzenie robót w lokalu przypadkach przewidzianych obowiązującymi przepisami prawa, postanowieniami Statutu Spółdzielni oraz niniejszego Regulaminu.
§5
1. Naprawy wewnątrz lokalu obciążające Lokatora mogą być wykonane przez firmę obsługującą zasoby Spółdzielni za odpłatnością zainteresowanych osób zamieszkujących dany lokal, poza opłatami uiszczanymi za używanie lokalu. W przypadku wykonania prac, Spółdzielnia wystawia osobom zainteresowanym refakturę.
2. W razie awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody w częściach wspólnych budynku, Lokator na własny koszt demontuje płytki, panele bądź inne okładziny czy meble.
§6
1. Istotne zmiany w lokalu w stosunku do pierwotnych rozwiązań projektowych a także wszelkie przeróbki, w tym w szczególności wszelkie zmiany znajdujących się w lokalu instalacji: gazowej, elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, wentylacyjnej i spalinowej, stawianie lub rozbieranie ścianek działowych, przebudowa i zabudowa balkonów i loggii dokonywane w czasie jego użytkowania lokalu wymagają uzyskania uprzedniej zgody Spółdzielni wyrażonej na piśmie pod rygorem nieważności.
2. Przy okazji przeprowadzania prac, o których mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu. Lokator jest zobowiązany do przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, norm oraz zasad sztuki budowlanej, a nadto do zastosowania się do obowiązujących w Spółdzielni zasad postępowania w przypadku zmiany sposobu korzystania z lokalu lub dokonania ingerencji lub zmian w nieruchomości wspólnej oraz postanowień Regulaminu Porządku Domowego.
Dodatkowe wyposażenie lokalu oraz rozliczenia z tego tytułu
§7
1. Zgodnie z obowiązującymi postanowieniami §154 ust. 1 Statutu Spółdzielni przez dodatkowe wyposażenie lokalu rozumie się niezaliczone do kosztów inwestycji nakłady poczynione ze środków Lokatora na wyposażenie i wykończenie lokalu, mające charakter trwały i podnoszące wartość użytkową lokalu.
2. Dodatkowe wyposażenie lokalu stanowi w szczególności:
1) wykonanie mebli wbudowanych lub dostawionych (szafki kuchenne, szafy bieliźniano-ubraniowe),3. Wykonanie dodatkowego wyposażenia lub wykończenia lokalu połączone jest ze zmianami w układzie funkcjonalno-użytkowym lokalu, zmianami konstrukcyjnymi lub pionów instalacyjnych wymaga uzyskania przez Lokatora uprzedniej zgody Spółdzielni wyrażonej na piśmie pod rygorem nieważności.
4. Przy wykonaniu dodatkowego wyposażenia lub wykończenia lokalu w sytuacjach wskazanych w ust. 3 stosuje się odpowiednio postanowienia §6 niniejszego Regulaminu.
§8
1. W przypadku wygaśnięcia prawa do lokalu nakłady poczynione przez Lokatora na dodatkowe wyposażenie lub wykończenie lokalu, o których mowa w ust. 1, nie podlegają zwrotowi.
2. W przypadku przekształcenia tytułu prawnego do lokalu, wysokość opłat należnych od Lokatora z tytułu takiego przekształcenia ustala się bez uwzględniania wartości dodatkowego wyposażenia i wykończenia lokalu sfinansowanego przez lokatora.
Regulamin zatwierdzony Uchwałą Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej „HUTNIK” w Zawierciu nr 14/2022 z dnia 28.09.2022r. z poźń.zm.
§1
Podstawy prawne niniejszego Regulaminu stanowią:
1. ustawa z dnia 10 kwietnia 1997r. – Prawo energetyczne (tekst jednolity z 2021 poz. 716 wraz z późn. zm.) wraz z rozporządzeniami wykonawczymi,Postanowienia ogólne
§2
Postanowienia niniejszego regulaminu mają zastosowanie do wszystkich lokali mieszkalnych i użytkowych w budynkach zarządzanych przez Spółdzielnię Mieszkaniową „Hutnik” z siedzibą w Zawierciu, zwaną dalej Spółdzielnią, które są wyposażone w instalację centralnego ogrzewania.§3
Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1. dostawca – przedsiębiorstwo energetyczne dostarczające ciepło na podstawie umowy zawartej ze Spółdzielnią;Ogólne zasady rozliczania kosztów centralnego ogrzewania
§4
1. Rozliczeniu podlegają ponoszone przez Spółdzielnię koszty zakupu ciepła na potrzeby centralnego ogrzewania lub koszty wytworzenia ciepła we własnych kotłowniach Spółdzielni.§5
1. Koszty zakupu ciepła podlegają rozliczeniu:
a) koszty stałe i koszty zmienne wspólne zakupu ciepła - proporcjonalnie do powierzchni lokali;
b) koszty zmienne indywidualne zakupu ciepła - według wskazań podzielników, z uwzględnieniem minimalnego i maksymalnego kosztu zmiennego zakupu ciepła, o których mowa w §6, oraz współczynników wyrównawczych zużycia ciepła na ogrzewanie wynikających z położenia lokalu w bryle budynku, o których mowa w §7, przy jednoczesnym zachowaniu prawidłowych warunków eksploatacji budynku określonych w odrębnych przepisach, która powinna stymulować energooszczędne zachowania użytkowników lokali oraz zapewniać ustalanie kosztów zakupu ciepła w sposób odpowiadający zużyciu ciepła na ogrzewanie.
§6
1. Dla każdego okresu rozliczeniowego wyznacza się dla kosztów zmiennych zakupu ciepła:
1) minimalny koszt zmienny zakupu ciepła - jako równy kosztom zmiennym wspólnym zakupu ciepła w przeliczeniu na 1 m2 powierzchni lokalu;
2) maksymalny koszt zmienny zakupu ciepła – jako równy 250% średniego kosztu zmiennego indywidualnego zakupu ciepła, ustalonego przy uwzględnieniu sumy kosztów zmiennych indywidualnych zakupu ciepła we wszystkich lokalach w danym budynku ustalonych na podstawie wskazań podzielników w tych lokalach, bez uwzględnienia minimalnego i maksymalnego kosztu zmiennego zakupu ciepła, w przeliczeniu na 1 m2 powierzchni lokalu:
2. W przypadku, gdy koszt zmienny indywidualny zakupu ciepła ustalony dla danego lokalu na podstawie wskazań podzielników byłby wyższy niż maksymalny koszt zmienny zakupu ciepła wyznaczony dla takiego lokalu do rozliczenia przyjmuje się iloczyn maksymalnego kosztu zmiennego zakupu ciepła wyznaczonego dla takiego lokalu i powierzchnię użytkową takiego lokalu.
3. Różnice przypadku, gdy koszt zmienny indywidualny zakupu ciepła ustalony dla danego lokalu na podstawie wskazań podzielników byłby wyższy niż maksymalny koszt zmienny zakupu ciepła wyznaczony dla takiego lokalu do rozliczenia przyjmuje się iloczyn maksymalnego kosztu zmiennego zakupu ciepła wyznaczonego dla takiego lokalu i powierzchnię użytkową takiego lokalu.
§7
1. Zarząd przypadku, gdy koszt zmienny indywidualny zakupu ciepła ustalony dla danego lokalu na podstawie wskazań podzielników byłby wyższy niż maksymalny koszt zmienny zakupu ciepła wyznaczony dla takiego lokalu do rozliczenia przyjmuje się iloczyn maksymalnego kosztu zmiennego zakupu ciepła wyznaczonego dla takiego lokalu i powierzchnię użytkową takiego lokalu.
2. W indywidualnych przypadkach, gdy Spółdzielnia uzna to za uzasadnione, możliwe jest rozliczenie kosztów zakupu ciepła dla danego lokalu z zastosowaniem współczynnika korekcyjnego ustalonego przez Spółdzielnię.
3. Różnice indywidualnych przypadkach, gdy Spółdzielnia uzna to za uzasadnione, możliwe jest rozliczenie kosztów zakupu ciepła dla danego lokalu z zastosowaniem współczynnika korekcyjnego ustalonego przez Spółdzielnię.
§8
1. Dopuszcza się możliwość zamiennego rozliczenia kosztów zmiennych indywidualnych w przypadkach i na warunkach określonych w dalszych ustępach niniejszego paragrafu.Zasady wnoszenia opłat ze centralne ogrzewanie, ustalania zaliczek oraz terminów rozliczeń i składania reklamacji
§9
1. Użytkownik lokalu uiszcza miesięczne zaliczki na pokrycie ponoszonych przez Spółdzielnię kosztów zakupu ciepła w danym okresie rozliczeniowym w postaci opłat za centralne ogrzewanie.§10
W przypadku zmiany warunków dostawy ciepła lub wystąpienia innych okoliczności skutkujących zmianą ponoszonych przez Spółdzielnię kosztów zakupu ciepła w trakcie okresu rozliczeniowego, wysokość ustalonej stawki opłaty za centralne ogrzewanie może ulec zmianie.
§11
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na pisemny wniosek użytkownika lokalu, Zarząd Spółdzielni może zmienić wysokość opłaty za centralne ogrzewanie.
§12
1. Opłaty za centralne ogrzewanie wnoszone są na zasadach określonych w Statucie Spółdzielni.
2. Obowiązek wnoszenia opłat za centralne ogrzewanie powstaje z dniem nabycia przez użytkownika lokalu tytułu prawnego do korzystania z lokalu.
3. Użytkownik lokalu, zarówno poprzedni, jak i obecny, jest obowiązany niezwłocznie powiadomić Spółdzielnię o zmianie osoby, której przysługuje tytuł prawny do lokalu, terminie takiej zmiany oraz umożliwić dokonanie odczytu podzielników na chwilę zmiany osoby uprawnionej do lokalu w celu rozliczenia kosztów zakupu ciepła z poprzednim i obecnym użytkownikiem lokalu.
4. W przypadku braku możliwości dokonania odczytu podzielników, Spółdzielnia dokona rozliczenia kosztów zakupu ciepła pomiędzy poprzednim i obecnym użytkownikiem lokalu proporcjonalnie do czasu przysługiwania każdemu z nich tytułu prawnego do lokalu lub czasu korzystania przez każdego z nich z lokalu w danym okresie rozliczeniowym.
5. Rozliczenie kosztów zakupu ciepła z osobą, która utraciła tytuł prawny do lokalu lub zaprzestała korzystania z lokalu, następuje w terminie rozliczenia kosztów zakupu ciepła dla innych użytkowników lokali w Spółdzielni.
6. Każdy z użytkowników lokalu, zarówno poprzedni, jak i obecny, ponosi odrębnie koszty swego indywidualnego rozliczenia kosztów zakupu ciepła.
§13
1. Indywidualne rozliczenie kosztów dostawy ciepła powinno nastąpić przed upływem trzech miesięcy od zakończenia okresu rozliczeniowego.
2. Spółdzielnia doręcza rozliczenie użytkownikowi lokalu w sposób określony w §157 ust.1 Statutu Spółdzielni, za wyłączeniem doręczenia pocztą elektroniczną.
3. Użytkownik lokalu może odwołać się pisemnie do Spółdzielni od rozliczenia w nieprzekraczalnym terminie 1 miesiąca od daty doręczenia rozliczenia. Odwołanie powinno zawierać uzasadnienie. Po upływie terminu wskazanego w zdaniu poprzednim rozliczenie uważa się za ostateczne i nie podlega ono korekcie.
4. Na żądanie Spółdzielni podmiot zewnętrzny, o którym mowa w §4 ust. 4, który sporządził rozliczenie, wyjaśnia rozliczenie, w szczególności w przypadku odwołania użytkownika lokalu od rozliczenia.
5. Spółdzielnia rozpatruje odwołanie w terminie 2 miesięcy od daty jego otrzymania.
6. Wniesienie odwołania nie zwalnia użytkownika lokalu od obowiązku zapłaty kwoty wynikającej z rozliczenia oraz bieżących opłat za centralne ogrzewanie.
§14
1. W przypadku, gdy suma opłat za centralne ogrzewanie należnych za okres rozliczeniowy jest wyższa niż kwota wynikająca z rozliczenia kosztów zakupu ciepła, taka nadpłata podlega zaliczeniu na poczet zaległych, a w przypadku braku zaległości, bieżących opłat za korzystanie z lokalu lub innych zobowiązań użytkownika lokalu wobec Spółdzielni, na warunkach i w terminach określonych przez Zarząd Spółdzielni.
2. W przypadku, gdy suma opłat za centralne ogrzewanie należnych za okres rozliczeniowy jest niższa niż kwota wynikająca z rozliczenia kosztów zakupu ciepła, użytkownik lokalu zobowiązany jest dopłacić brakującą kwotę w terminie określonym przez Zarząd Spółdzielni.
3. Informację o warunkach i terminach zaliczania nadpłaty, o której mowa w ust. 1, i dopłaty brakującej kwoty, o której mowa w ust. 2, zamieszcza się w indywidualnym rozliczeniu kosztów centralnego ogrzewania przekazywanym użytkownikowi lokalu.
Zasady użytkowania podzielników i urządzeń pomiarowych.
§15
1. W przypadku awarii grzejnika, użytkownik lokalu zobowiązany jest niezwłocznie zawiadomić Spółdzielnię i umożliwić dokonanie odczytu podzielnika, pod rygorem utraty prawa do rozliczenia kosztów zakupu ciepła według wskazań podzielników i dokonania tego rozliczenia zgodnie z postanowieniami §8 niniejszego regulaminu.
2. W przypadku braku odczytu pojedynczego podzielnika lub stwierdzenia niezawinionej przez użytkownika awarii podzielnika, zużycie ciepła zostanie oszacowane przez firmę rozliczeniową na podstawie parametrów technicznych danego grzejnika, z uwzględnieniem wskazań zużycia z lat ubiegłych.
3. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia podzielników albo niewłaściwego użytkowania grzejników lub podzielników, odczyty z takich urządzeń nie będą uwzględniane na potrzeby rozliczenia kosztów zakupu ciepła. W takim przypadku stosuje się zamienne rozliczenie kosztów zmiennych zakupu ciepła zgodnie z §8.
4. Każdy użytkownik lokalu ponosi koszty indywidualnego rozliczenia kosztów zakupu ciepła ustalone przez podmiot zewnętrzny sporządzający rozliczenie kosztów zakupu ciepła.
§16
Użytkownik lokalu obowiązany jest udostępnić lokal w celu sprawdzenia prawidłowości działania instalacji centralnego ogrzewania wewnątrz lokalu lub podzielników zainstalowanych na grzejnikach oraz dokonania odczytu wskazań podzielników zainstalowanych na grzejnikach w lokalu, o ile nie jest możliwy zdalny odczyt wskazań.
§17
1. Użytkownik lokalu zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić Spółdzielnię o każdym przypadku uszkodzenia instalacji centralnego ogrzewania wewnątrz lokalu, podzielnika, zaworu termostatycznego pod rygorem ponoszenia odpowiedzialności za wynikłą szkodę.
2. Uszkodzenia, o których mowa w ust. 1 powstałe z przyczyn niezależnych od użytkownika lokalu, usuwane są na koszt Spółdzielni.
3. W przypadku sporu lub trudności w ustaleniu przyczyn uszkodzenia, ustala je komisja powołana przez Spółdzielnię, a jej ustalenia są ostateczne i wiążą użytkownika lokalu.
4. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia podzielnika lub zaworu termostatycznego z przyczyn, za które odpowiada użytkownik lokalu, ponosi on koszty ich naprawy lub wymiany na nowe.
5. Spółdzielnia jest uprawniona do okresowej kontroli poprawności działania podzielników.
6. Na wniosek użytkownika lokalu Spółdzielnia przeprowadza kontrolę poprawności działania podzielnika. W przypadku stwierdzenia prawidłowego działania takiego podzielnika koszty kontroli ponosi użytkownik lokalu, na wniosek którego przeprowadzono kontrolę.
7. Koszty kontroli poprawności działania podzielników określa cennik takich usług dodatkowych stosowany przez podmiot zewnętrzny sporządzający rozliczenie kosztów zakupu ciepła.
§18
1. Instalacja c.o. ogrzewania stanowi część nieruchomości wspólnej.
2. Jakakolwiek ingerencja w instalację centralnego ogrzewania, a w szczególności:
- montaż dodatkowych grzejników lub powiększenie zestawów oraz wymiana grzejników dotychczasowych,
- demontaż grzejników lub ich likwidacja,
- spuszczanie wody z instalacji centralnego ogrzewania,
- zmiana nastaw wstępnych zaworów grzejnikowych,
wymaga uzyskania uprzedniej zgody Spółdzielni wyrażonej na piśmie pod rygorem nieważności. Spółdzielnia może uzależnić udzielenie zgody od spełnienia określonych warunków, w szczególności gdy wynikają one z przepisów prawa. Jakakolwiek ingerencja w instalację centralnego ogrzewania bez zgody Spółdzielni skutkuje obciążeniem użytkownika lokalu kosztami doprowadzenia instalacji centralnego ogrzewania do stanu sprzed ingerencji, naprawy lub wymiany instalacji centralnego ogrzewania lub usunięcia awarii instalacji centralnego ogrzewania lub innych szkód wynikłych z takiej ingerencji.
3. Użytkownik lokalu jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić Spółdzielnię o jakimkolwiek uszkodzeniu lub dokonanej bez uprzedniej zgody Spółdzielni ingerencji w obrębie instalacji centralnego ogrzewania, podzielnika, plomby, miejsca zamocowania podzielników.
4. W przypadku ingerencji w instalację centralnego ogrzewania zmierzającej do zafałszowania lub uniemożliwienia indywidualnego rozliczenia kosztów centralnego ogrzewania, niezależnie od zastosowania zamiennego rozliczenia kosztów zmiennych zakupu ciepła zgodnie z §8, osoba odpowiedzialna za nielegalny pobór ciepła może ponosić odpowiedzialność karną za kradzież energii.
§19
1. Wprowadza się opłatę za ogrzewanie klatek schodowych wyposażonych w ciepłomierze w budynkach przy ul. Cmentarnej 1 i 3 oraz ul. Paderewskiego 30 w Zawierciu.
2. Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1, ustala się odrębnie dla każdego lokalu w danej klatce schodowej w wysokości ilorazu kosztów zakupu ciepła dotyczących klatki schodowej wynikających ze wskazania ciepłomierza oraz liczby lokali w danej klatce schodowej.
3. Opłata, o której mowa w ust. 1, jest płatna miesięcznie w terminie zapłaty innych opłat za korzystanie z lokalu wynikającym ze Statutu Spółdzielni.
§20
1. Regulamin niniejszy wchodzi w życie i ma zastosowanie do okresów rozliczeniowych następujących począwszy od dnia 1 czerwca 2024r.
2. Do okresów rozliczeniowych poprzedzających dzień 1 czerwca 2024r. stosuje się postanowienia właściwych regulaminów obowiązujących uprzednio.
3. Regulamin podaje się do wiadomości użytkowników lokali poprzez opublikowanie na stronie internetowej Spółdzielni.
Niniejszy Regulamin został zatwierdzony przez Radę Nadzorczą Spółdzielni Mieszkaniowej „Hutnik” w dniu 06.05.2024r Uchwałą nr 28/2024.
Podstawa prawna:
Postanowienia ogólne
§1
§2
§3
Warunki finansowe wynajmu lokali
§4
§5
§6
§7
§8
§9
§10
§11
Najemca lokalu ma obowiązek stosować się do Regulaminu Porządku Domowego obowiązującego w Spółdzielni oraz respektować potrzeby innych mieszkańców i sąsiadów.
§12
Bez zgody Spółdzielni najemca nie może oddać lokalu, lub jego części do bezpłatnego używania, ani go podnająć. Zgoda Wynajmującego nie jest wymagana co o osoby, względem której najemca jest obciążony obowiązkiem alimentacyjnym.
§13
§14
Zmiana tytułu prawnego do lokalu użytkowego zajmowanego na warunkach najmu wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia Członków. Zgoda taka nie jest wymagana dla realizacji uprawnień przysługujących najemcom, wynikających z art. 39 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
§15
§16
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego, ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, Kodeksu Cywilnego, Statutu Spółdzielni oraz innych regulaminów i decyzji organów samorządowych Spółdzielni Mieszkaniowej „HUTNIK” w Zawierciu.
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1
Niniejszy Regulamin określa zasady, formy i tryb udzielania zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi w Spółdzielni Mieszkaniowej „HUTNIK” w Zawierciu.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
§ 3
Do czynności podejmowanych w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia przez zamawiającego lub wykonawców stosuje się postanowienia niniejszego Regulaminu, a w sprawach nieuregulowanych Regulaminem – przepisy Kodeksu cywilnego.
Rozdział II
Zasady udzielania zamówienia
§ 4
Zamówienie może być udzielone wyłącznie wykonawcy, który został wybrany na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie.
§ 5
Zamówienia udziela się w trybie:
§ 6
§ 7
Zamawiający zobowiązany jest do traktowania wszystkich wykonawców na równych prawach i do prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji.
§ 8
Z ubiegania się o udzielenie zamówienia wyklucza się:
§ 9
W postępowaniu o udzielenie zamówienia nie mogą występować w imieniu zamawiającego, ani też wykonywać czynności związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia osoby, które:
§ 10
O ile niniejszy Regulamin nie przewiduje wyraźnie inaczej, wszelkie oświadczenia i zawiadomienia składane przez zamawiającego lub wykonawcę wymagają zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.
§ 11
Rozdział III
Przetarg
§ 12
Do przetargu mogą przystąpić wszyscy wykonawcy zainteresowani realizacją zamówienia, którzy chcą złożyć ofertę.
§ 13
W przypadku przetargu zamawiający zamieszcza ogłoszenie o zamówieniu:
§ 14
Ogłoszenie o zamówieniu zawiera co najmniej:
§ 15
Specyfikacja warunków zamówienia obejmuje:
§ 16
§ 17
Zarząd zamawiającego ustala ogólne warunki umowy, decydując w szczególności o:
§ 18
§ 19
§ 20
§ 21
§ 22
§ 23
§ 24
§ 25
Komisja odrzuca ofertę w przypadku, jeżeli:
§ 26
§ 27
Umowę zawiera się w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia zawiadomienia uczestników o wyborze oferty zgodnie z § 26 ust. 3 niniejszego Regulaminu.
Rozdział IV
Zapytanie o cenę
§ 28
Zapytanie o cenę stanowi tryb udzielania zamówienia, w którym zamawiający kieruje pytanie o cenę do wybranych przez siebie wykonawców, nie mniej niż dwóch i zaprasza ich do składania ofert.
§ 29
Zapytanie o cenę może być stosowane, jeżeli wartość zamówienia nie przekracza równowartości 200.000EUR.
§ 30
Zaproszenie do złożenia oferty zawiera co najmniej:
§ 31
Rozdział V
Zamówienie z wolnej ręki
§ 32
Zamówienie z wolnej ręki to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający udziela zamówienia po negocjacjach przeprowadzonych tylko z jednym wykonawcą.
§ 33
Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, po zbadaniu rynku, jeżeli zachodzi jedna ze wskazanych okoliczności:
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 34
Regulamin niniejszy został zatwierdzony
przez Radę Nadzorczą Spółdzielni Mieszkaniowej „HUTNIK” w Zawierciu
uchwałą nr 27/2020 z dnia 01.06.2020r. z późn. zm.
Regulamin Określający zasady zakładania, użytkowania i rozliczania kosztów instalacji domofonowych w Spółdzielni Mieszkaniowej „HUTNIK” w Zawierciu
I. Postanowienia ogólne.
§ 1
§ 2
Przez użyte w regulaminie określenia należy rozumieć:
II. Zasady zakładania (montażu), wymiany i konserwacji instalacji domofonowych.
§ 3
§ 4
§ 5
Usunięcia zgłaszanych awarii dokonuje się niezwłocznie, jednak nie później niż do 2 dni roboczych od dnia zgłoszenia.
III. Koszty montażu, wymiany i konserwacji domofonów
§ 6
Regulamin został zatwierdzony Uchwałą Zarządu nr 6|2019 z dnia 11.04.2019r.
REGULAMIN ROZLICZANIA KOSZTÓW DOSTAWY WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW ORAZ USTALANIA ODPŁATNOŚCI ZA WODĘ I ŚCIEKI W SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ „HUTNIK” W ZAWIERCIU
Niniejszy regulamin został opracowany o:
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Regulamin określa zasady rozliczania kosztów dostawy wody, ciepłej wody użytkowej i odprowadzania ścieków oraz ustalania odpłatności z tego tytułu dla osób korzystających z lokali w Spółdzielni Mieszkaniowej „HUTNIK”.§ 2
§ 3
POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE
§ 4
§ 5
§ 6
§ 7
WARUNKI TECHNICZNO-EKSPLOATACYJNE MONTAŻU I UŻYTKOWANIA WODOMIERZY
§ 8
§ 9
§ 10
W przypadku wykonywania prac remontowych wymagających demontażu wodomierza, użytkownik lokalu winien przed przystąpieniem do tych prac zgłosić to w Spółdzielni. Służby Spółdzielni dokonują na koszt użytkownika demontażu wodomierza, odczytują jego stan w chwili demontażu, dokonują ponownego montażu po zakończeniu prac i plombują wodomierz. Z czynności przemontowania wodomierza sporządzany jest protokół w dwóch egzemplarzach, po jednym dla Użytkownika i Spółdzielni. Koszty przemontowania wodomierza obciążają użytkownika.
§ 11
§ 12
Regulamin przetargu na ustanowienie i zbycie prawa odrębnej własności lokalu należącego do zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej "Hutnik" w Zawierciu
§ 1
Regulamin określa zasady i warunki przeprowadzania przetargu na ustanowienie i zbycie prawa odrębnej własności lokalu należącego do zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej „HUTNIK” w Zawierciu, do którego to lokalu nie przysługuje nikomu spółdzielcze lokatorskie prawo lub roszczenie o ustanowienie takiego prawa lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.
§ 2
Spółdzielnia ogłasza przetarg na ustanowienie prawa odrębnej własności lokalu w przypadkach przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 15 grudnia 2000r o spółdzielniach mieszkaniowych i postanowieniach Statutu Spółdzielni.
§ 3
1. Decyzję o przeznaczeniu lokalu do przetargu podejmuje Zarząd Spółdzielni.
2. Przetarg ogłasza i organizuje Zarząd Spółdzielni.
§ 4
1. Spółdzielnia zawiadamia o przetargu na stronie internetowej oraz przez publikację ogłoszenia w prasie lokalnej.
2. Niezależnie od zawiadomienia w sposób określony w ust.l niniejszego paragrafu Spółdzielnia może dodatkowo zamieścić ogłoszenie o przetargu na tablicach ogłoszeń w siedzibie Spółdzielni i administracjach osiedlowych.
§ 5
§ 6
Spółdzielnia wyznacza termin przetargu nie wcześniej niż 14 dni od daty ukazania się ogłoszenia przetargowego.
§ 7
Przetarg odbywa się ustnie lub w drodze złożenia ofert na piśmie.
§ 8
§ 9
Osobą bliską osobie biorącej udział w przetargu, o której mowa w §8 ust.4 pkt.3) niniejszego Regulaminu jest:
§ 10
Podczas przeprowadzania postępowania przetargowego komisja sporządza protokół, który zawiera następujące informacje:
a) termin przetargu,§ 11
1. Spółdzielnia zobowiązana jest do traktowania na równych prawach wszystkie osoby przystępujące do przetargu i przeprowadzenia przetargu w sposób zapewniający uczciwą konkurencję.§ 12
Cenę wywoławczą lokalu mieszkalnego postawionego do przetargu ustala się na podstawie wyceny sporządzonej przez rzeczoznawcę majątkowego.
§ 13
1. Warunkiem dopuszczenia do przetargu jest wpłacenie przed przetargiem:§ 14
Osoby stawające do przetargu zobowiązane są do zapoznania się i przestrzegania postanowień zawartych w niniejszym Regulaminie i w Statucie Spółdzielni oraz obowiązujących przepisów prawa.
§ 15
1. Postępowanie przetargowe jest ważne bez względu na liczbę uczestników, jeżeli chociaż jeden uczestnik zaoferował cenę powyżej ceny wywoławczej.§ 16
Cena uzyskana w wyniku przetargu na podstawie decyzji Zarządu Spółdzielni zaliczana jest w pozostałe przychody operacyjne Spółdzielni.
§ 17
1. Przetarg ustny odbywa się w miejscu i terminie określonym w ogłoszeniu przetargowym.§ 18
1. Osoby stawające do przetargu pisemnego obowiązane są złożyć ofertę cenową na piśmie. Oferta cenowa w zamkniętej kopercie, winna być złożona w sekretariacie Spółdzielni lub przesłana pocztą na adres Spółdzielni. Na kopercie oferent informuje Spółdzielnię jakiego lokalu dotyczy oferta.§ 19
1. Z osobą, która wygrała przetarg, po wpłaceniu przez nią zaoferowanej ceny, zostanie zawarta umowa o ustanowienie i przeniesienie prawa odrębnej własności lokalu będącego przedmiotem przetargu, w terminie ustalonym z kancelarią notarialną, o którym Spółdzielnia zawiadomi nabywcę.§ 20
Spółdzielnia zastrzega sobie prawo odwołania, bądź unieważnienia przetargu bez podania przyczyn.
§ 21
1. Regulamin niniejszy został uchwalony przez Radę Nadzorczą Spółdzielni Mieszkaniowej „HUTNIK” w Zawierciu w dniu 02.11.2020.Uchwałą Nr 64/2020Zarządzenie nr 4/2024
Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej „Hutnik” w Zawierciu z dnia 21.03.2024r
§1
Działając na podstawie § 3 ust. 3 Regulaminu porządku domowego obowiązującego w Spółdzielni Mieszkaniowej „Hutnik” w Zawierciu, Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „Hutnik” w Zawierciu ustala Zasady postępowania w przypadku zamiaru zmiany sposobu korzystania z lokalu lub dokonania ingerencji lub zmian w nieruchomości wspólnej w Spółdzielni Mieszkaniowej „Hutnik” w Zawierciu stanowiące załącznik do niniejszego Zarządzenia.
§2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
ZASADY POSTĘPOWANIA
w przypadku zamiaru zmiany sposobu korzystania z lokalu lub dokonania ingerencji lub zmian w nieruchomości wspólnej w Spółdzielni Mieszkaniowej „Hutnik” w Zawierciu
§1
Definicje
Stosowane w niniejszym dokumencie wyrażenia oznaczają:
1) Spółdzielnia –Spółdzielnia Mieszkaniowa „Hutnik” w Zawierciu, 2) użytkownik lokalu – właściciel lokalu, osoba, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, albo najemca lokalu, 3) lokal – lokal mieszkalny lub lokal użytkowy (o przeznaczeniu innym niż mieszkalne) znajdujący się w budynku, którego zarząd sprawuje Spółdzielnia, 4) nieruchomość wspólna - grunt oraz części budynku oraz urządzenia i instalacje, które nie służą do wyłącznego używania przez użytkownika lokalu, 5) Prawo budowlane – ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jednolity – Dz.U. z 2019 r., poz. 1186 z późniejszymi zmianami) wraz z przepisami wykonawczymi.§2
Postanowienia ogólne
1. W celu zmiany sposobu korzystania z lokalu użytkownik lokalu obowiązany jest spełnić wymogi i warunki wynikające z obowiązujących przepisów prawa oraz określone w niniejszym dokumencie. 2. Wszelkie koszty i ryzyko związane z działaniami podjętymi w celu zmiany sposobu korzystania z lokalu obciążają wyłącznie użytkownika lokalu. 3. Zaleca się, aby celem uniknięcia niepotrzebnych wydatków i kosztów użytkownik lokalu konsultował ze Spółdzielnią wszelkie zamierzone zmiany sposobu korzystania z lokali celem uzyskania wstępnego potwierdzenia możliwości i dopuszczalności ich wprowadzenia już na etapie ich planowania lub projektowania. 4. O ile Rada Nadzorcza Spółdzielni nie postanowi inaczej, zmiana sposobu korzystania z lokalu nie stanowi podstawy do zmiany spoczywających na użytkowniku lokalu opłat za używanie i utrzymanie lokalu.§3
Wymogi wynikające z Prawa budowlanego
1. Zmianę sposobu korzystania z lokalu stanowi zmianę sposobu użytkowania części obiektu budowlanego, o której mowa w art. 71 ust. 2 Prawa budowlanego. 2. Zmiana sposobu korzystania z lokalu jest dopuszczalna, o ile użytkownikowi lokalu przysługuje prawo do dysponowania lokalem na cele budowlane, a w przypadku gdy zmiana wiąże się z koniecznością ingerencji lub zmiany w nieruchomości wspólnej, dodatkowo prawo do dysponowania nieruchomością wspólną na cele budowlane w tym zakresie, o którym to prawie mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2) Prawa budowlanego. 3. Prawo do dysponowania lokalem na cele budowlane w zakresie zmiany sposobu korzystania z lokalu wynika z: 1) prawa własności lokalu, 2) zgody Spółdzielni na zmianę sposobu korzystania z lokalu udzielonej użytkownikowi, któremu przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu albo jest najemcą lokalu. 4. Prawo do dysponowania nieruchomością wspólną na cele budowlane wynika ze zgody Spółdzielni udzielonej użytkownikowi lokalu w trybie opisanym w §6. 5. Użytkownik lokalu zamierzający dokonać zmiany sposobu korzystania z lokalu zobowiązany jest dopełnić wymogów wynikających z przepisów Prawa budowlanego, w tym w szczególności dokonać zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania części obiektu budowlanego właściwemu organowi administracji architektoniczno – budowlanej albo uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę w przypadkach określonych w przepisach Prawa budowlanego. 6. W przypadku użytkownika lokalu będącego jego najemcą zmiana sposobu korzystania z lokalu wymaga także uprzedniego dokonania odpowiednich zmian postanowień umowy najmu lokalu.§4
Zawiadomienie Spółdzielni o zamierzonej zmianie sposobu korzystania z lokalu
1. Przed dokonaniem zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania części obiektu budowlanego lub złożeniem wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę do właściwego organu administracji architektoniczno – budowlanej użytkownik lokalu musi zawiadomić Spółdzielnię o zamierzonej zmianie sposobu korzystania z lokalu, a w przypadku użytkownika, któremu przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu, albo jest najemcą lokalu- uzyskać zgodę Spółdzielni na taką zmianę. 2. W zawiadomieniu, albo wniosku o udzielenie zgody przez Spółdzielnię o którym mowa w ust. 1, należy określić dotychczasowy i zamierzony sposób korzystania z lokalu oraz dołączyć do niego kopie dokumentów wymaganych zgodnie z art.71 ust.2 Prawa budowlanego. 3. Spółdzielnia może zażądać uzupełnienia zawiadomienia albo wniosku o udzielenie zgody przez Spółdzielnię, o którym mowa w ust. 1, w przypadku gdy nie spełnia wymogów określonych w ust. 2, w tym w szczególności nie dołączono wszystkich wymaganych dokumentów, lub przedłożenia przez użytkownika lokalu dodatkowych wyjaśnień, wyznaczając użytkownikowi lokalu w tym celu termin nie krótszy niż 7 dni.§5
Zgoda Spółdzielni na zmianę sposobu korzystania z lokalu
1. Spółdzielnia udziela zgody na zamierzoną zmianę sposobu korzystania z lokalu pod warunkiem, że przed przystąpieniem do faktycznej zmiany sposobu korzystania z lokalu, w szczególności przed podjęciem jakichkolwiek robót związanych z taką zmianą, użytkownik lokalu dopełni wszelkich formalności wymaganych obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności ustawy - Prawo budowlane, a organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniesie sprzeciwu wobec zgłoszonej zmiany sposobu użytkowania lokalu w prawem przewidzianym terminie lub użytkownik lokalu uzyska ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę w przypadkach prawem przewidzianych. 2. Spółdzielnia może odmówić udzielenia zgody na zamierzoną zmianę sposobu korzystania z lokalu, gdy uzna, że nie jest ona w interesie Spółdzielni lub jej Członków, może skutkować utrudnieniami lub innymi uciążliwościami dla użytkowników innych lokali lub nieruchomości wspólnej, a także w przypadku, gdy użytkownik lokalu nie uzupełni zgłoszenia lub nie przedłoży dodatkowych wyjaśnień w terminie wyznaczonym przez Spółdzielnię zgodnie z § 4 ust. 3. 3. Spółdzielnia może uzależnić udzielenie zgody na zmianę sposobu korzystania z lokalu od uprzedniego spełnienia przez użytkownika lokalu określonych warunków w wyznaczonym terminie. W takim wypadku Spółdzielnia udziela zgody na zmianę sposobu korzystania z lokalu po stwierdzeniu spełniania takich warunków przez użytkownika lokalu. 4. Spółdzielnia udziela zgody na zmianę sposobu korzystania z lokalu na piśmie. Zgoda może być zawarta w treści porozumienia zawartego przez Spółdzielnię z użytkownikiem lokalu określającego warunki i terminy wykonania robót związanych ze zmianą sposobu korzystania z lokalu.§6
Zgoda na ingerencję lub zmianę w nieruchomości wspólnej
1. W każdym przypadku, gdy zmiana sposobu korzystania z lokalu wiąże się z koniecznością ingerencji lub zmiany w nieruchomości wspólnej, użytkownik lokalu, niezależnie od przysługującego mu tytułu prawnego do lokalu, obowiązany jest uzyskać zgodę Spółdzielni na dokonanie takiej ingerencji lub zmiany w nieruchomości wspólnej. 2. Spółdzielnia udziela zgody, o której mowa w ust. 1 jedynie wówczas, gdy na dokonanie ingerencji lub zmiany w nieruchomości wspólnej wyrażą uprzednio zgodę właściciele lokali, z którymi związana jest większość udziałów w nieruchomości wspólnej. 3. Uzyskanie zgody właścicieli lokali, o której mowa w ust. 2, spoczywa na użytkowniku lokalu. Użytkownik, któremu przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu lub najem do lokalu podejmuje i przeprowadza wszelkie działania związane z uzyskaniem zgody właścicieli lokali na podstawie pisemnego upoważnienia udzielonego przez Spółdzielnię. 4. Zgoda właścicieli lokali, o której mowa w ust. 2 winna być wyrażona na piśmie (wzór zgody stanowi załącznik nr 1) i określać zakres robót budowlanych lub innych stanowiących ingerencję lub zmianę w nieruchomości wspólnej, a nadto upoważniać Spółdzielnię do udzielenia użytkownikowi lokalu zgody na dokonanie takiej ingerencji lub zmiany w nieruchomości wspólnej oraz ustalenia z użytkownikiem lokalu warunków dokonania takiej ingerencji lub zmiany w nieruchomości wspólnej. 5. Spółdzielnia może uzależnić udzielenie zgody, o której mowa w ust. 1, od uprzedniego spełnienia przez użytkownika lokalu określonych warunków w wyznaczonym terminie. W takim wypadku Spółdzielnia udziela zgody po stwierdzeniu spełniania takich warunków przez użytkownika lokalu. 6. Spółdzielnia udziela zgody, o której mowa w ust. 1 w treści porozumienia zawartego przez Spółdzielnię z użytkownikiem lokalu określającego warunki i terminy wykonania robót skutkujących ingerencją lub zmianą w nieruchomości wspólnej (wzór porozumienia stanowi załącznik nr 2). 7. W porozumieniu, o którym mowa w ust.6 użytkownik lokalu może w szczególności zostać zobowiązany: 1) zawiadamiać Spółdzielnię o przystąpieniu wykonania do robót skutkujących ingerencją lub zmianą w nieruchomości wspólnej z wyprzedzeniem nie krótszym niż 5 dni roboczych, 2) zawiadamiać Spółdzielnię o wszelkich zdarzeniach, które są następstwem wykonania takich robót, a mogą skutkować uszkodzeniem nieruchomości wspólnej lub zagrożeniem dla ludzi lub mienia niezwłocznie po powzięciu informacji o takich zdarzeniach, 3) zapewnić przedstawicielowi Spółdzielni bieżący i stały dostęp do miejsca wykonywania robót, dokumentacji budowlanej dotyczącej robót oraz osób, którym użytkownik lokalu powierzył wykonanie robót lub nadzór nad ich wykonaniem, 4) zabezpieczyć teren prowadzenia robót w należyty sposób, prawa własności lokalu, 5) zabezpieczyć pozostałą część nieruchomości wspólnej oraz inne lokale przed ewentualnymi skutkami, jakie mogłyby wywołać prowadzone roboty w należyty sposób, a w przypadku wystąpienia takich skutków, doprowadzić do ich niezwłocznego usunięcia, 6) prowadzić roboty w sposób jak najmniej uciążliwy dla użytkowników innych lokali i nieruchomości wspólnej, w dniach i godzinach określonych przez Spółdzielnię, z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa, norm i zasad sztuki budowlanej, 7) zakończyć roboty w terminie ustalonym ze Spółdzielnią i niezwłocznie zawiadomić Spółdzielnię o tym fakcie na piśmie, 8) uprzątnąć miejsce przeprowadzenia robót oraz pozostałą część nieruchomości wspólnej po zakończeniu robót, 9) skutecznie uwolnić Spółdzielnię od wszelkiej odpowiedzialności wobec użytkowników innych lokali lub nieruchomości wspólnej oraz innych osób, jaka może wyniknąć z wykonania takich robót§7
Odpowiedzialność użytkownika lokalu
1. Użytkownik lokalu ponosi pełną i wyłączną odpowiedzialność wobec Spółdzielni, użytkowników innych lokali lub nieruchomości wspólnej oraz innych osób za skutki zmiany sposobu korzystania z lokalu oraz działań podejmowanych i prowadzonych przez tego użytkownika lokalu lub na jego zlecenie w celu zmiany sposobu korzystania z lokalu. 2. W przypadku niezastosowania się przez użytkownika lokalu do wymogów i warunków zmiany sposobu korzystania z lokalu wynikających z obowiązujących przepisów prawa lub określonych w niniejszym dokumencie lub na jego podstawie Spółdzielnia będzie uprawniona podjąć wszelkie działania prawem przewidziane, w tym w szczególności zawiadomić właściwe organy administracji architektoniczno – budowlanej lub nadzoru budowlanego, obciążyć użytkownika lokalu kosztami, w tym kosztami zastępczego wykonania obowiązków spoczywających na użytkowniku lokalu oraz dochodzić odpowiedzialności użytkownika lokalu, w tym na drodze sądowej.§8
Postanowienia końcowe
Zasady niniejsze stosuje się począwszy od dnia 01.04.2024r.